Konference na téma VYSOKORYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE V ČR – DŮVODY A PŘÍNOSY (24.5.2011)

Jana Fischerová píše k tématu Vysokorychlostní železnice v ČR

Konference na téma VYSOKORYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE V ČR – DŮVODY A PŘÍNOSY

Dne 19.5. 2011 jsem se zúčastnila konference Vysokorychlostní železnice 2011. Byla zde zastoupena celá řada odborníků z ČR, ale i ze zahraničí,kde jsou vysokorychlostní tratě využívány ve velké míře.

Projektanti, kteří měli příspěvek ke strategii plánování VRT doporučili, aby vysokorychlostní trať byla vedena ve směru Praha – Benešov – Jihlava - Velké Meziříčí - Brno. Linky dálkové dopravy jižní části republiky  by měly kombinovaně využívat novou  trať včetně vazby na regionální tratě.

Mě osobně velmi zajímala situace na Vysočině, neboť je zde budoucnost vysokorychlostní tratě nejasná. V kraji Vysočina na rozdíl od ostatních regionů je celkově železnice v horších parametrech než v některých jiných regionech.

Vlastní vysokorychlostní trať přes Vysočinu by nemusela být navržena pro nákladní dopravu. Vysokorychlostní tratě budou využívat rychlovlaky nejvyšší kategorie typu ICE nebo TGV a podobně, které budou zastavovat jen ve velkých městech. Vysokorychlostní trať je stimulem pro  renesanci železnice jako páteře dopravy, a tím i k automatickému zefektivnění železničního provozu.

K dnešnímu datu zatím není jasné, kudy by trať přes Vysočinu měla vést. Do konce letošního roku by tato otázka měla být vyřešena. K zajištění rozvoje regionů jistě patří kvalitní infrastruktura. Ale v případě připravované VRT, která povede přes Vysočinu, je třeba komunikovat tak, aby obce a občané byli včas informováni, co to pro ně bude znamenat.

TOPlist